Houten vloer in badkamer

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
Zit met het idee in men hoofd om een houten vloer te gebruiken in de badkamer. Hier mensen met ervaringen daarmee? Welke houtsoort is aan te raden, waar moet zeker op gelet worden bij het plaatsen enzo? alle tips meer dan welkom!
Of is een houten vloer plaatsen in een vochtige ruimte vragen om problemen? Heb het al vaker gezien in interieur magazines maar daar wordt natuurlijk nooit over eventuele nadelen of problemen gepraat, vandaar deze oproep.

Groeten, Christof.
 

wo0dy

Actieve deelnemer
4 nov 2008
67
0
Zottegem (België)
Voor laminaatvloeren moet je speciaal aangepast laminaat gebruiken, hdf in plaats van mdf en een bijkomende vochtwerende behandeling. En bij de plaatsing een waterdichte voeg aanbrengen over de hele omtrek, en tussen alle stroken. Er bestaat ook een laminaatvloer met een kern van vinylhars die slechts 1mm uitzet onder invloed van vocht (volgens producent Dumaplast).

Voor parket gelden ongeveer dezelfde vereisten. Ten alle tijden vermijden dat er water langs de omtrek de vloer doordringt (plaatsing van een voeg langs alle randen van de kamer), onder de delen van het hout (plaatsing van een dikke laag door verlijming over de hele oppervlakte) en bescherming van het oppervlak van het parket met behulp van vernis (olie en boenwas zijn hiervoor niet geschikt). Bovendien moet je houtsoorten kiezen die weinig uitzetten zoals merbau, afzelia, padouk, teak of bamboe.

Tot slot is het gebruik van hout in de badkamer slechts op lange termijn houdbaar als de badkamer correct wordt geventileerd en de vochtige periodes slechts tijdelijk zijn. Te vermijden dus in slecht geïsoleerde of geventileerde badkamers, waar er voortdurend veel vocht (schimmel) aanwezig is.

(bron: beter bouwen verbouwen van deze week)
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
Wat heel goed wil als je hout in de badkamer wilt gebruiken om een soort terrastegels te maken.
je maakt gewoon een tegelvloer eronder.
Wordt ook veel toegepast in sauna`s
Hiervoor kun je uitstekend red cedar voor gebruiken.
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
meubelmaker29 zei:
Wat heel goed wil als je hout in de badkamer wilt gebruiken om een soort terrastegels te maken.
je maakt gewoon een tegelvloer eronder.
Wordt ook veel toegepast in sauna`s
Hiervoor kun je uitstekend red cedar voor gebruiken.

Als ik het goed begrijp een soort zwevende vloer waar het water tussen de planken door kan en dan op de tegelvloer terecht komt om te drogen?

Gaat het lattewerk waarop de plankenvloer rust niet rotten dan?
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
Idd maar in de tegelvloer moet je dan wel een afvoer maken zodat het water weg kan.
je zou de houten(tegels) op stukjes tegel kunnen laten rusten zodat ze iets vrij staan van de ondervloer.
 

demooiste

Actieve deelnemer
13 feb 2010
44
0
Een houten vloer kan heel goed in de badkamer
Hout mag wel nat worden ,maar moet ook weer droog worden
Nat en zuurstof is dodelijk voor hout
Daarom rotten palen ook altijd presies op de grens van nat en zuurstof
Onder water kan hout lang goed blijven
Denk maar aan de heipalen onder een huis,die staan altijd onder water
 
A

Anonymous

Guest
Het belangrijkste is dat na natworden een snelle droging mogelijk is.
Dus geen óf voorkomen dat vocht wordt opgesloten in de costructie, door de constructie in zijn geheel waterdicht af te werken. Op die manier zal het vocht verdampen bij een goede ventilatie (zie Bouwbesluit). Óf de constructie juist open en luchtig houden en zorgen dat vocht binnen de constructie kan verdampen en weggeventileerd kan worden. Let hierbij wel op dat er geen capilaire werking ontstaat waardoor vocht op bepaalde plaatsen vastgehouden wordt met rotting als gevolg.
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
Bedankt voor jullie antwoorden,

mijn voorkeur gaat meer uit naar het volledig afdichten van de vloer, openingen laten tussen de voegen geeft zo'n beetje een zwembad/sauna gevoel en vind ik persoonlijk niet zo mooi.

Hoe gaat dat volledig afdichten in zen werk? Ik veronderstel dat de randen tegen muren afgekit worden maar wat met de onderlinge voegen tussen de planken? En gaat die silicone tegen de muren niet scheuren als de vloer gaat werken?

Heeft hier iemand eigen ervaring met een houten vloer in de badkamer?

Christof.
 

tuoh

Oud hout
Kijk eens naar de afwerk van houten scheepsdekken, je kan de voegen tussen de planken en de randen afkitten met Sikaflex 290DC, en je kan de Sikaflex 298DC gebruiken om de planken te verlijmen aan de ondergrond.

voor de werkwijze kijk je best eens op de site van http://www.sikaflex.nl , hier staat de juiste sponningbreedte vermeld per breedte van de planken of vloerdelen.

Je kan de kit niet zomaar tussen de naden pleuren, maar aan de zijkanten van de planken dient er eerst een sponning gefreesd te worden, de bodem van deze sponning word afgeplakt met tape en pas dan kan er Sikaflex aangebracht worden.

De Sikaflex of een gelijkwaardig product mag enkel aan de twee zijden hechten in de voeg, en nooit aan de bodem.

Na het aanbrengen van de kit deze laten drogen en nadien alles opschuren en een gepaste afwerkingslaag aanbrengen. ( olie of lak)
Zoek ook eens op Biopin bootolie of Biopin bootlak, beide zijn heel milieuvriendelijk, (zee)waterbestendig en zeer duurzaam.(mengeling ven Tungolie en lijnolie)

Je vloer blijft gegarandeerd tientallen jaren waterdicht omdat deze producten speciaal ontwikkeld zijn voor gebruik in een zeer vochtig milieu en onderhevig aan extreme temperaturen.

Gebruik zeker geen siliconenkit, die is hier totaal niet geschikt voor, een MS polymeer lijm geeft dan al een beter resultaat, maar een polyurethaanlijm is gewoon de beste voor deze toepassing.

Het is ook aan te raden om te kiezen voor een gepaste houtsoort qua duurzaamheid en stabiliteit.

Een groot voordeel van deze werkwijze, je houten vloer komt niet in aanraking met vocht, dit wil zeggen dat er ook geen kans is op werken van het hout, eventuele kleine problemen met dimensionaliteit worden opgevangen door de kit, die is wanneer hij volgens de regels aangebracht word, hier gemakkelijk tegen bestand.


André
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
Bedankt voor de tip!

Heb ook wat info gevonden op de site van Arnhemse fijhouthandel:

http://www.af.nl/voorraad/geschaafd/dekdelen/

Vind het een prachtige vloer, het enige waar ik nog niet 100% van overtuigd ben is dat er blijkbaar altijd smallere plankjes gebruikt worden in de voorbeelden. Kan deze methode ook gebruikt worden met bredere planken? Persoonlijk zie ik liever iets bredere plankjes.

Groeten, Christof.
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
Ga er van uit dat je ook wel bredere delen kunt gebruiken maar daarvoor kun je toch ook even contakt opnemen met de houthandel
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
Op alle voorbeelden die ik op het net vond waren het allemaal smallere plankjes, vandaar mijn vraag. Ik informeer mezelf graag zo uitgebreid mogelijk vooraleer ik naar de houthandel stap. Misschien 'werken' bredere planken teveel waar de de kit scheurt ofzo?
 

tuoh

Oud hout
Hallo Chris,

bredere planken is geen probleem, je moet dan enkel de sponningen in de planken breder en dieper maken overeenkomstig de gegevens op de site van Sikaflex. Heb al dekdelen geplaatst van 130mm breed en 22mm dikte zonder problemen.

Die smalle planken aan boord van jachten is gewoon voor het zicht, maar waar je wel rekening mee moet houden is de zaagwijze van de plankenvloer.

Best is om kwartiers gezaagd hout te gebruiken, bredere delen blijven dan vlakker, en de kans op werken is kleiner.
Ook het vochtgehalte van het hout in het oog houden, ongeveer 8à10%.

Zaagwijze en vochtigheidsgraad van het hout zijn de twee punten waar problemen van kunnen komen als je hier tegen zondigt.

Die polyurethaanlijmen kunnen extreme vervorming moeiteloos aan als aan alle plaatsingsvoorwaarden voldaan is.



Mvg,

André
 

demooiste

Actieve deelnemer
13 feb 2010
44
0
Je kan het hout volledig met epoxy omsluiten ,dat doen ze ook vaak met oude houten boten
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
demooiste zei:
Je kan het hout volledig met epoxy omsluiten ,dat doen ze ook vaak met oude houten boten
Dan kun je er ook wel een teak novilon of laminaat in leggen. Het mooie van een teak houten vloer is het contact met hout.
Wij hebben net een composiet binnenbak gebouwd voor een jacuzzi. Deze jacuzzi moest van onbehandeld teak zijn en men dacht eerst aan dikke delen op een hechthouten ondergrond. Maar als het ook maar iets lekt gaat de ondergrond opzwellen begint de aftakeling. Daarom de composiet bak, deze wordt met teak fineer van 5 mm beplakt (onder vacuum met folie en expoxy lijm). Bij deze dikte in relatie tot het grote lijmoppervlak werkt het hout niet noemenswaardig en blijft het bad op de randen mooi heel. Mocht het vocht langs het hout dringen, dan komt het op een absoluut waterdichte lijmlaag en de composiet ondergrond (composiet in dit geval pvc schuim met aan beide zijden een aantal lagen glasweefsel en epoxy).
Voor een houten vloer in een badkamer zou ik kijken naar scheepsdekken zoals Andre ook al beschrijft. Meestal worden deze met een flexibele lijm (bedding compound) vastgezet. Als je onder de houten vloer een laagje glasweefsel met epoxy aanbrengt, houdt je een waterdicht geheel.

jaap
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
Ontnuchtering! Even uitgerekend wat dit alles mij zou kosten wanneer ik teak gebruik en komt me toch een stuk te duur uit. Zijn er alternatieve houtsoorten die je met deze techniek kan gebruiken? Ik las op het net, jatoba, aphselia, merbau,... maar kunnen deze ook zo behandeld worden dat je het 'contact' met het hout bewaard of moeten deze behandeld worden met epoxy of vernis ofzo? Als je het 'contact met het hout verliest door de behandeling, zou ik eventueel voor laminaat kiezen.
 

tuoh

Oud hout
In principe kan je sowieso elke stabiele houtsoort gebruiken die in duurzaamheidsklasse I,II, of III vallen.
Afzelia, Sipo Mahonie, Robinia, tamme Kastanje, en Eik zijn enkele voorbeelden, maar met uitzondering van Afzelia moeten de andere houtsoorten wel steeds behandeld worden met een olie, niet tegen het vocht op zich, maar om vlekken te vermijden door waterdruppels.

Met een goede olie zijn zelfs houtsoorten van duurzaamheidsklasse IV of V geen probleem.
Voor een vloer afgewerkt met Biopin olie (of iets gelijkaardig) zou ik zelfs Es of Esdoorn durven gebruiken.( wel in een badkamer niet op een dek)

Kwartiers gezaagd hout, en het juiste vochtgehalte van het hout zijn wel altijd een vereiste, en met de tip van Jaap loop je zeker geen risico op waterinfiltratie naar de onderstructuur.

Het is ook enkel bij Teak en Afzelia dat het vochtgehalte van het hout beduidend hoger mag zijn, dit heeft geen invloed op de stabiliteit of op de krimp, beide soorten zijn zeer stabiel en hebben erg lage krimpcijfers, hetgeen betekend dat de krimp nauwelijks meetbaar is en gemakkelijk door de kit word opgevangen. Dit is ook de reden dat deze houtsoorten onbehandeld mogen gebruikt worden zelfs in een badkamer.

Ps: als je een vloer in Afzelia die onbehandeld blijft regelmatig eens schrobt met een sopje van bruine zeep verbleekt het hout mooi egaal.




André
 
A

Athanor

Guest
Maar, beste enthousiastelingen, hoe zit het met de hygiene eisen??

Ik wil jullie "feestje" niet bederven, maar ik denk aan huidschilfers, tenenkaas, pies-spetters en andere uitscheidingen van het menselijke lichaam die in de badkamer vrijelijk kunnen rondvliegen en zich in de open houtstructuur opbouwen :twisted:

Groet van Fons
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
@chris, mooie alternatieve houtsoort is guariuba, iroko, ipe. Kijk eens bij http://www.preciouswoods.eu/ voor info over veel zuid-amerikaanse houtsoorten. Veel van dit prachtige hout verdwijnt voor altijd uit zich in waterwerken. De prijzen zullen je erg meevallen, het zal niet veel verschillen van de prijzen voor vuren bij de bouwmarkten! Je hebt er alleen wat beter gereedschap voor nodig :lol:

@Fons, gewoon schoonmaken met zout water net als een teak dek op zee; en zo veel mogelijk in de pot mikken :lol:

jaap
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ach, hygiene. De westerse mens overdrijft zwaar op dat gebied. Je kan altijd een houtsoort kiezen zoals eiken met veel tanine. Dan overleeft daar toch geen bacterie in.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.