Advies over stofmasker

August

Actieve deelnemer
22 apr 2009
134
0
Op dit moment werk ik veel met MDF. Ondanks het gebruik van mijn stofzuiger merk ik dat ik last heb van het stof wat er vrij komt tijdens het zagen/frezen. Via de zoekfunctie kwam ik erachter dat er wel het een en ander geschreven staat over stofmaskers, maar dan met name in licht van welke stofzuiger erbij aan te schaffen.

Daarom deze post om advies te vragen over een stofmasker. Waar moet ik op letten bij de aanschaf? Wellicht zijn er mensen die een bepaald type aanraden?

Op dit moment heb ik de volgende 2 op het oog:
-Stofmasker FFA1P3D 4279 van 3M (gezien op conrad.nl)
-Vitrex Twin Filter Respirator (gezien op axminster)

Met vriendelijke groet,

Ralph
 
A

Athanor

Guest
Ik gebruik wel eens een 3M masker met van die filtercompartimenten op mijn wangen. Het type weet ik zo even niet. Er kunnen filters in die ook schadelijke dampen wegfilteren. Werkt goed, moet even wennen met ademen want het sluit goed af.

Fons
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Bij de door jou opgezocht maskers (waarom zo ver weg zoeken?) staan de specificaties. Daar kun je al wel uit halen waar je op moet letten.Wat je daar niet kunt vinden is de draagbaarheid , het gemak dus, en de doorlaat bij de neus ingeval je brildragend bent. Als je veel van stofmaskers wilt weten moet je gewoon alle websites over houtbewerking/stofmaskers nalopen en alles lezen, dan wordt je een expert.
 

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
Beste Ralph,

Een jaar geleden ben ik op zoek gegaan naar goede adembescherming omdat ik in mijn werkplaats, die klein en weinig geventileerd is (het is mijn berging en de gang naar mijn berging onder in mijn flatgebouw), tijdens het knutselen veel stof inademde. Ook bleek ik allergisch te zijn voor iets in terpentine of iets in lak. Ik weet nog steeds niet wat en ga dat ook niet proefondervindelijk uitproberen. De laatste keer is mijn gezicht 3 weken lang opgezwollen geweest. Maar goed, tot zo ver mijn ziektegeschiedenis. Das weer voor een ander forum ;)

Aangezien ik niet veel vertrouwen heb in de stofmaskertjes (ze sluiten bij de neus nooit echt goed) én omdat ik me ook wil kunnen beschermen tegen andere gevaarlijke stoffen heb ik gekozen voor een halfgelaatsmasker (Ik heb maat L, 7500 (zo heet de serie)). Daarbij heb ik stoffilters 5935 (P3-beschermingsniveau, dat geeft de beste bescherming) gekocht tegen houtstof, steenstof en ander stof. Die filters moeten in een houder, de 603. Op deze houder zit een bajonetsluiting die op het masker past. De filterhouder wordt afgesloten met een filterkap, de 501. Ook heb ik voor het werken met verf, beits en terpentine een dampfilter 6055 gekocht met beschermingsniveau A2. Die kunnen zo op het masker worden geschroefd.

Dat is een masker zoals Athanor beschrijft. Het voordeel is dat je er verschillende kappen op kunt zetten om je te beschermen tegen verschillende stoffen. Ook is het mogelijk om je tegelijkertijd te beschermen tegen dampen en tegen stof. Dat doe je door een combinatiefilter te maken (op het dampfilter kun je een stoffilter plaatsen). Daar heb je dan wel weer een extra verbindingsstukje voor nodig. Ik voeg een pdf bij van de kombinaties.

Ik heb de spullen van 3M gekocht. En dat was nog best een hele toer. Uiteindelijk is het voor een particulier lastig om het masker, de filters, de filterhouders etc. los te kopen. Laat ik het anders zeggen: het was voor mij lastig. Het ene verkooppunt verkocht de maskers alleen per 10 stuks en de volgende firma verkocht de stoffilters alleen per 100 sets. Maar dat was toch wel een beetje veel van het goede.

Ik heb de spullen bij Brammer gekocht in Haarlem. A.Hofmanweg 50,023 5164164
halfgelaatsmasker kost 31,19 ex
6055 kost 5,73 per stuk
5935 kost 3,54 per stuk
Van beide heb je natuurlijk 2 delen nodig.

Bij de praxis hebben ze ook een halfgelaatsmasker (als ze de voorraad tijdig aanvullen, anders is het maanden wachten). Dat lijken wel andere te zijn, al zijn ze ook van 3M.

Mijn ervaringen met dit masker zijn goed. Het masker sluit goed om mijn mond. Het is goed in te stellen en is heel solide. Het is heel prettig dat ik er verschillende filters op kan zetten zowel voor de bescherming tegen houtstof, als tegen dampen van bijvoorbeeld terpentine en lakken.
Ook het kunnen maken van een combinatiefilter sprak me aan. Als brildrager is het dragen van dit masker geen probleem.

Nadelen zijn misschien het gewicht. Als je dit masker uren moet dragen dan is dat niet prettig. Het masker wordt van binnen nat, maar dat is logisch. Je bril beslaat daarentegen niet, zoals bij mondkapjes, omdat het echt goed afsluit.
Een ander nadeel is de prijs. Dit geintje heeft me ongeveer 100 euro gekost en dan moet ik ook de meneer van 3M héééééél hartelijk danken. Die heeft namelijk nadat ik ging klagen over de slechte leverbaarheid van hun producten aan particulieren (het combinatiekapje 501 moest ik per 20 stuks afnemen), gezorgd dat ik een aantal onderdelen als service kreeg opgestuurd.
Nog een nadeel is dat je niet ziet welke kant je de filters op moet draaien als je ze van het masker af wilt halen. Ik heb dat opgelost met een pijltje voor de draairichting op het masker.
Een laatste nadeel is de houdbaarheid van de dampfilters. Die koop je geseald en die zijn na openen van de verpakking beperkt houdbaar. Hoe lang ze houdbaar zijn kon niemand mij vertellen, ook bij 3M niet. ("Ga maar uit van een paar maanden", "Ja, beperkt is dus niet te lang")

Maar goed, de prijs en de moeite vallen in het niet bij gezondheid, nietwaar?! Ik heb bij lakken en bij gebruik van terpentine geen problemen meer gehad. En dat hoeft niet aan het masker te liggen, dat besef ik. Ik krijg in ieder geval ook geen houtstof meer binnen als ik aan het schuren en frezen ben.

Ik ben erg blij met mijn aankoop. Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
vr. grtn Bart
 

August

Actieve deelnemer
22 apr 2009
134
0
Gewelidige tip bedankt voor de zeer uitgebreide reactie. Ik ben gelijk naar hun site gegaan. Zo te zien hebben ze 15 winkels in nederland en stom toevallig precies 1 in mijn dorp!

Nogmaals hartelijk dan ik ga er gelijk langs zaterdag!
 

Hans Scholte

Actieve deelnemer
Omdat ik 'gesierd' wordt door baard en bril bleef voor mij eigenlijk alleen een actief stofmasker over.
De prijs is wel even slikken. Ik gebruik een 3M Dustmaster.
shophans_dust4.jpg

Hier iets meer over stof in mijn werkplaatsje.
Iets minder kostbaar is de Trend Airshield.

Baardlozen hebben aanzienlijk meer keus en kunnen meer geld in de beurs houden. Hoewel twee baard- en brilloze collega houtdraaiers in onze groep inmiddels een Dustmaster aangeschaft hebben.

Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.