schaakstukken maken

digyourownhole

Nieuw lid
9 jan 2010
7
0
Beste mensen,

Ik wil zelf schaakstukken maken. Alle stukken, op de paarden na, door gebruik van een houtdraaibank. De paarden wil ik op een voetje zetten die ik op de houtdraaibank maak, de rest zal ik uitzagen en met een mes en schuurpapier.

Ik wil zowel de donkere stukken als de lichte stukken niet verven. Dus een donkere houtsoort en een blanke houtsoort die gemakkelijk te bewerken zijn.

--> welk type hout kan ik het beste gebruiken?

Ik ga gebruik maken van een buurtwerkplaats waar veel apparatuur aanwezig is, maar de paarden zou ik thuis op m'n dooie gemak willen bewerken.

--> Welk type mesjes kan ik het beste hiervoor aanschaffen?

Vast bedankt voor de tips!
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
digyourownhole zei:
Beste mensen,

Ik wil zelf .............zowel de donkere stukken als de lichte stukken niet verven. Dus een donkere houtsoort en een blanke houtsoort die gemakkelijk te bewerken zijn.
--> welk type hout kan ik het beste gebruiken?
Leuk idee, zeker dat je niet wil beitsen of verven.
Ik zou geen tropische houtsoorten gebruiken (er wordt al zoveel gesloopt in die tropische bossen).
Blijf wat dichter bij huis en neem bijvoorbeeld esdoorn, hazelaar, meidoorn of berken voor de witte stukken en voor de donkere goudenregen (wordt heel donker - volgens mij de donkerste europese houtsoort), fruitboomhoutsoorten als appel, pruim of kers.
Volgens mij allemaal houtsoorten die prima te draaien zijn.
Succes ermee, laat maar eens wat zien als je resultaat hebt.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Dag digyourownhole,

Inderdaad een leuk idee, ik ben er ook mee bezig, heb het ontwerp al zo goed als klaar, nu de tijd nog. Zal wel niet binnen korte tijd van komen.

Tja, houtsoorten genoeg, wat dacht je van walnoot en buxushout? Een erg mooie combinatie, en beide houtsoorten zijn stevig genoeg om kleine details te behouden, ook in gebruik. Lijsterbes hout is ook erg hard en blank van kleur, maar moeilijk aan te komen.

Wat betreft de paarden, in mijn ontwerp span ik het gehele schaakstuk in de draaibank, vervolgens draai ik de voet, om vervolgens later met de hand de paardenhoofden te snijden. Dit werkt perfect en je hebt stukken uit een stuk.

Kijk eens op youtube onder "making chess pieces". Daar staat een erg interessant en informatief filmpje over iemand die ook schaakstukken maakt, en ja, in buxus en walnoot. Ook staat er een serie van 9 filmpjes op van iemand die een prachtig schaakbord maakt. Prachtig mooi.

Succes en laat ons je resultaat zien!
 

digyourownhole

Nieuw lid
9 jan 2010
7
0
Het resultaat laat ik uiteraard zien, maar dat kan ook bij mij nog wel even duren hoor!

Bedankt voor de tips. Ik wil inderdaad ook een schaakbord maken, maar dan een heel eenvoudige. Ik ben al een tijd op zoek naar een schaakbord waar geen rand omheen zit. Een bord flink dik bord. Vind het mooi dat het bord er simpel uitziet.
En toen kwam ik dit filmpje tegen, en dit is precies wat ik al lange tijd in de winkels zoek!

RUKPs7lrucQ[/MEDIA]]


--> de vraag die ik over dit filmpje heb: moet ik rekening houden met de dikte van het blad van de cirkelzaag?
Om 8vakjes te krijgen moet ik 7x zagen. Moet ik de stroken in de lengte dan 7x dikte van de zaag langer maken dat dat ze tezamen (aan elkaar gelijmd) lang zijn?

Dus stel het bord wordt 50cm x 50cm. Moet ik dan de stroken bijv 21mm langer maken als het blad van de zaag 3mm is? Of zal het verwaarloosbaar zijn
 

tuoh

Oud hout
digyourownhole zei:
Het resultaat laat ik uiteraard zien, maar dat kan ook bij mij nog wel even duren hoor!

Bedankt voor de tips. Ik wil inderdaad ook een schaakbord maken, maar dan een heel eenvoudige. Ik ben al een tijd op zoek naar een schaakbord waar geen rand omheen zit. Een bord flink dik bord. Vind het mooi dat het bord er simpel uitziet.
En toen kwam ik dit filmpje tegen, en dit is precies wat ik al lange tijd in de winkels zoek!

RUKPs7lrucQ[/MEDIA]]


--> de vraag die ik over dit filmpje heb: moet ik rekening houden met de dikte van het blad van de cirkelzaag?
Om 8vakjes te krijgen moet ik 7x zagen. Moet ik de stroken in de lengte dan 7x dikte van de zaag langer maken dat dat ze tezamen (aan elkaar gelijmd) lang zijn?

Dus stel het bord wordt 50cm x 50cm. Moet ik dan de stroken bijv 21mm langer maken als het blad van de zaag 3mm is? Of zal het verwaarloosbaar zijn

Neen je moet niet echt rekening houden met de dikte van de zaag, je laat gewoon de latten wat langer, bv. 55cm lengte, eens gelijmd zaag je opnieuw 8 strips op de zelfde breedte als de eerste strips, er zal dan een reststukje overblijven.
Voor een bord met buitenafmetingen van 50cm x 50cm zijn alle blokjes 6,25cm breed.
Alles gaat juist passen als je de zijgeleider van de zaagmachine niet meer versteld eens je de latten gezaagd hebt, wanneer alle latten een eerste keer zijn verlijmd en opgeschuurd zijn staat de zaagmachine nog juist afgesteld voor de tweede zaagbeurt.
Wanneer je de latten de eerste maal samenlijmd krijg je automatisch de juiste buitenmaat, bij de tweede zaagbeurt gebeurt het zelfde, resultaat een mooi vierkant schaakbord.

Mvg,

André
 

bas

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
110
0
bij de amsterdamse fijn houthandel denk ik
http://www.fijnhout.nl
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
digyourownhole zei:
@Tjeer et. al,
waar koop ik dergelijke houtsoorten? In (de buurt van) Amsterdam
?
De Fijnhouthandels hebben meestal wel een "hobbyzolder" waar ze afstukken (duur) verkopen.
Je zei al dat het enige tijd kan duren voordat je er aan begint.
Verzamel zelf hout en laat het drogen. Daar heb ik al eens eerder hier een bericht over geproduceerd.
De houtsoorten die ik noemde heb ik uit eigen tuin, uit de van mijn zwager, de buren collega's en een bevriende (snoeiende hovenier). Ook mag ik van de mensen van de plantsoenendienst
op de gemeentewerf in hun houtberg struinen.
Wil je stammen, dan regelmatig bij de kapvergunningen in de plaatselijke krant kijken en het hout voor brandhoutprijs meenemen of aanbieden zelf de boom te rooien voor nop.
Je ziet wel, mogelijkheden genoeg.
Ook zijn er boomrooibedrijfjes die het mooiste materiaal in platen zagen en te drogen leggen.
Daar vind je soms ook leuke partijtjes. Ik ben mijn ervaringen op het gebied van houtdrogen bij elkaar aan het schrapen voor een nieuwe webpage aan mijn houtsite.
http://www.mijnhoutweb.naar.info
 

digyourownhole

Nieuw lid
9 jan 2010
7
0
Iedereen: bedankt voor alle tips en trucs en antwoorden!

Wat ik wil, het maken van een schaakset, is mijn allereerste houtbewerkingsactiviteit. Ik besef me maar al te goed dat het niet de meest gemakkelijke klus is die ik mezelf heb gesteld. Maar zonder uitdaging geen lol!

Dan nu mijn volgende vraag:
De kunst bij het houtdraaien, buiten het onder de knie krijgen van de benodigde technieken, lijkt me consistentie. Mijn vraag daarom is: wat zijn tips en trucs om zoveel mogelijk consistent mijn stukken te maken? --> 16 pionen die op elkaar moeten lijken, 4 dames, vier lopers, vier torens (paarden buiten beschouwing) en twee heren.

Het ontwerp ben ik nog aan het schetsen, maar even gemakshalve (voor de discussie, de antwoorden). Stel ik wil onderstaande dame maken. (Het groene vlak stelt de uitgangsituatie van het hout voor).

Hoe (wat zijn de tips) krijg ik alle stukken zo goed mogelijk gelijk aan elkaar? de punten waar je begint te schaven kun je gemakkelijk aangeven met potlood (zie rode strepen hieronder -- de rode pijl is het pad dat je wilt volgen). Maar is de boog (het pad dat je volgt) en de diepte (het hout dat je weghaalt -- blauwe zigzag) een kwestie van gevoel, of zijn er trucs om dit zo consistent mogelijk te doen voor welk identiek stuk?


Hopelijk is mijn vraag duidelijk, ik merk dat het ontbreken van kennis resulteert in het ontbreken van jargon en dat maakt de vraagstelling lastig.

draai.jpg
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Wat ik wil, het maken van een schaakset, is mijn allereerste houtbewerkingsactiviteit.

Als ik het goed begrijp, heb je dus geen enkele ervaring met houtbewerken? En dus ook helemaal niet met houtdraaien? Dan haal je jezelf een bijzonder lastige uitdaging aan. Houtdraaien alleen al lastig om te leren. Elke beitel/guts heeft zo zijn eigen werking, en je moet met elke beitel afzonderlijk leren werken. Daaraan zit weer een hele serie bewegingen vast, die niet uit te leggen zijn hier op een forum. Dat moet je in praktijk leren, en de beste manier is om naar een goede draaier te gaan om het te leren.

Schaakstukken zijn nogal klein, dus komt het op precies werken aan. Het exact hetzelfde draaien van pionnen is ook erg moeilijk. Misschien is het een idee om eerst flink te oefenen?
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Je zou een profielbeitel kunnen maken? Maar ik vrees dat woodworker gelijk heeft... Als je nog geen ervaring hebt in houtdraaien lijkt het mij aangewezen om toch eerst wat te oefenen.
Een belangerijk facet van houtdraaien is beitelgevoel. En dat heb je niet, dat kweek je door veel oefening. Vooral kleine gutsen die je nodig hebt voor je schaakstukken zijn niet zo gemakkelijk te hanteren. Eerst leren stappen, dan leren lopen zou ik zeggen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.