kurk project

lero

Nieuw lid
31 aug 2009
23
0
Dag allemaal.

Ben met een nieuw project bezig.. Uit kurk wil ik een zitting maken voor een kruk in de vorm van een afgeknotte kegel.

Afgeknotte_kegel.gif


D1=300mm
D2=370mm
h=120mm

De volgende voorbeelden zijn van Jasper Morrisson. Heeft iemand een iedee van hoe dit in z'n werk gaat???

8.jpg

table_cork.jpg
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Je kan kurk in plaatvorm krijgen van zo'n 4mm dik ofzo. Je zou dan een dergelijke kegel eerst uit bijvoorbeeld MDF vervaardigen en vervolgens bekleden met kurk.

volgens mij staat er ergens op het forum wel een voorbeeld van MDF buigen etc om de kegel vorm te verkijgen.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
sorry hoor.....

Wat is dan precies je vraag? Hoe het kurk te bewerken?

Die krukken zijn ( na even googlen) gedraaid. Verder laat kurk zich redelijk goed snijden etc..
 

lero

Nieuw lid
31 aug 2009
23
0
De vragen zijn concreet:

Hoe maak je van granulaat of oude kurken een blok die je vervolgens weer verder kunt verwerken (draaien, zagen).

Ik weet dat het geperst wordt de vraag is echter vooral of

- Welke toeslagstoffen harsen/lijmen aan toegevoegd worden en in welke verhouding?
- Wat is de eventuele persdruk?
- Word er stoom gebruikt bij het persen?
- E.d.

Groet,

Roy
 

bas-kamp

Nieuw lid
27 nov 2011
1
0
Hallo Roy,

Ik ben een student aan de design academy en ben net begonnen aan een soort van zelfde project waarbij ik kurk granulaat wil samenpersen. De opdracht is meer voor het gebruik van vloeren maar wilde hiermee gaan experimenten. Omdat bijna de hele productie in Portugal plaatsvind krijg ik ook maar weinig informatie gevonden. Mijn vraag is of je van de door jou gestelde vragen al meer informatie had gevonden, of dat je inmiddels weet waar er in Nederland los granulaat te verkrijgen is.

Groetjes Bas Kamp
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.