Petroleum kacheltje

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
In mijn blokhutje is het behoorlijk stervenskoud op het ogenblik. Niet echt een genot om dan te gaan houtbewerken. Ik zit nu te denken om zo'n Zibro kloon petroleum kachtltje te kopen. Maar ik zit een beetje met het brandgevaar. Zijn die dingen met een hoop zaagsel in de buurt wel te vertrouwen? De blokhut is grotendeels voor het handwerk, dus geen dikke stofwolken, maar meer schaafsel ed.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Zo'n Zibro laat zijn verbrandingsgassen in de ruimte achter waar die staat. Dat is in een klein hokje natuurlijk niet super gezond en een deel van de verbrandingsgassen komt in de vorm van waterdamp vrij, toch wel in een behoorlijke hoeveelheid, en dat is ook een slechte combinatie met je hout en gereedschap.
Zelf heb ik vorige week een 5kw elektrische kachel gehaald bij de ijzerwarenhandel voor 8 tientjes. Is in brandstof misschien iets duurder, maar veiliger en een schonere en droge lucht.

jaap
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Een zibro in combinatie met de juiste brandstof laat maakt weinig schadelijke stoffen achter, op de snelweg rijden is stukken ongezonder!!! Kan zonder gevaar binnenshuis gebruikt worden.
Ik heb jaren in een kleine ongeventileerde oefenruimte muziek gemaakt die verwarmd werd met een zibro. Ook totaal geen last van eventueel vocht op de dure gevoelige electronica die er stond, en dat terwijl er vier dampende muziekanten veel meer vocht produceerden dan welke zibro dan ook.

Hoe het zit met eventueel brandgevaar durf ik niet met zekerheid te zeggen, de brander zit onder in de "pot" en houtstof zal niet snel in direct contact komen met de vlam. Het lijkt mij dat de stralingswarmte onvoldoende is voor ontbranding van het stof, maar zeker weten doe ik dat niet. Het verwarmingselement van een electrische kachel wordt m.i. trouwens veel warmer.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Bedankt voor de tips. In een garage met eventuele benzinedampen wordt het afgeraden, maar of een electrische daar dan wel veilig is? Mijn garage is voor de vlakbank en de zaagtafel, maar ook voor de auto als die onderhoud nodig heeft, dus daar heb ik nog niet echt een oplossing voor, anders dan een dikke trui aantrekken.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
een hele andere optie is zo'n olie gevulde elektrische radiator. Werkt prima als je blokhutje tenminst een beetje geisoleerd is, anders stook je voor de mussen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Nou, misschien ben ik maar een aansteller, maar een extra trui bij vriestemperaturen is niet echt voldoende voor me. Het hoeft geen 20 graden te zijn, maar iets meer comfort...
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Ik werk nu zelf ook in een onverwarmde garage. Heb daar nu een losse gaskachel staan met een losse gasfles. Je moet voldoende ventileren omdat de kachel idd niet volledig verbrand..Bij een zibro is dat niet zo, die kun je zelfs binnenshuis gebruiken.

Ik heb echter een flinke garage (5x7) en met die gaskachel die ik heb krijg ik de garage bij flink stoken pas na een lange periode redelijk warm. Dat vreet behoorlijk gasflessen... Ik zit nu aan dit http://www.turbohoutkachel.nl/nl/home/werkplaats-kachel.html te denken. Kost in aanschaf iets meer, maar de branstof is stukken goedkoper. Wellicht het overwegen waard.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Probleem is ook dat een dikke trui niet werkt tegen koude handen. En om nu met handschoenen aan te gaan beitelen e.d. :|

Wat dacht je van een houtkachel? Er zijn exemplaren op de markt speciaal bedoeld voor houtwerkplaatsen. En afvalhout genoeg!

En ook nog eens te koop in verschillende maten.

Attached files
 

dunlop

Nieuw lid
9 dec 2009
13
0
als ge zo een grote stoof zoals hierboven in een blokhut plaast ga je der uit lopen na een uurtje van de warmte :lol: een vriend gebruikt de zibro als kachel al 6 jaar s'winters heel der dagen in zijn houten tuin atelier van 4x6m een zibrokachel kan je goed gebruiken in een tuinhok samen met hout,normaal heeft zo een tuinhok genoeg verluchting langs onder de deur .de zibro kachel is zelfs veilig rondom de vuurbassis ,maar bovenop het vuurtje mogen geen krullen komen maar ja dat mag met een houtkachel ook niet en zekers branden op zibro brandstof deze is reukvrij ,gewone petrolium van de brandstofhandelaar vermijden deze ruiken behoorlijk en zijn ongezonder . ik gebruik als bijzet kachel hier in mijn atelier 8x20m een grote wonderstoof op petroleum moet ook wel wand de grote kolen kerkstoof krijgt het hele atelier bij strenge vorst niet helemaal warm vanwege de vele grote glasramen
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Die houtkachel lijkt me geweldig, maar net wat Dunlop zegt, die is wel een maatje te groot voor het blokhutje. En in de garage heb ik er geen plek voor. Die garage is ook niet het ergste, werken aan de vlak van dikte bank is behoorlijk inspannend vind ik, daar word je wel warm van en de zaagtafel gebruik ik nou ook weer niet zo vaak. Het is juist het fijnere handwerk (lekker ontspannen een beetje prutsen) wat met de kou niet zo lekker meer gaat.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Petroleum kachels zijn afdoende veilig.
Uiteraard stabiel neerzetten (zoals alle kachels) en niet afdekken (zoals alle kachels)

Neem er wel eentje met een "dubbele" verbranding. Hierdoor worden vervelende geuren vermeden.

Electra: is heel veel duurder in het gebruik (hoogwaardige energie wordt gebruikt voor verwarming, daarom is de gloeilamp verboden)
Ook een olie-gevulde electra kachel gaat op electra (maar geeft wel heerlijke langzame warmte zonder ventilator).

Houtkachels: pijp naar buiten (of een hele goede (dure)). Met open vuur (als de klep open is)

Dan gelijk nog een optie:
een gevelkachel, maar dan moet je wel een gasbuis aan leggen.

Ik zou in dit geval ook gaan voor een petroleum kachel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.