PDA

Bekijk Volledige Versie : Moet je MDF schilderen?

Benensam
23-02-14, 22:19
Hallo,
Ik ben een karretje voor opslaan van resthout aan het maken.
Het onderste draagvlak dacht ik in triplex te maken voor de draagkracht. De rest, de zijpanelen, wou ik in MDF maken daar ik nog een enkele panelen heb liggen.
Kan ik dit mdf onbewerkt laten? Moet ik het verven?
Kan je mdf ook vernissen?
Groeten,
Benensam

Sellies
23-02-14, 22:39
Hallo Benensam,
Mdf moet je altijd bewerken. Daardoor ontstaan er geen invloeden van vocht, temperatuur etc.
Schilderen en vernissen zijn beschermlagen tegen deze invloeden. Het belangrijkste deel voor het vernissen/schilderen is de grondverf/primer. Zonder een degelijke grondverf (2 a 3 keer) behaal je geen goed resultaat. Je moet dus je mdf behandelen.
Groet,
Frans

BenchWorks
23-02-14, 22:56
Hangt af van waar het staat, is dit een droge plek binnen dan heeft afwerken geen zin buiten het visuele aspect.
In een vochtige plek zal het met de tijd gaan zwellen, voor het gebruik dat je ervan wil hebben is dat geen catastrofe. Zie wel dat je de binnenhoeken verstevigd met houten balkjes waar je de platen in schroeft. Op de mijne heb ik dat niet gedaan en ze komt uiteen daar de schokken van het hout dat erin vliegt. (in mijn geval gaat het om een grote bak op wielen waar ik mijn afvalhout in gooi)

rickkoorman
24-02-14, 07:31
Wanneer zo'n karretje alleen binnen in een droge werkplaats staat zie ik niet direct aanleiding om dit te schilderen. Echter wil het oog soms ook wat en niet iedereen vind MDF mooi.......Persoonlijk vind ik het wel passen in een werkplaats..

BenchWorks
24-02-14, 11:30
Ik denk er net ook weer aan dat je met verven de vrijlating van formaldehyde stopt, ik dacht zelfs dat onbehandeld mdf binnenshuis verboden was. Maar in een werkplaats waar er altijd toch mdf ligt maakt dit niet veel uit, afhankelijk van het type verf geeft deze ook boze stoffen af.

bartg
24-02-14, 11:53
Onze keuken is ongveer 14 jaar schat ik,

MDF,,

buitenzijde gelakt, maar sommige vaste delen, binnekant, nooit zichtbaar, die zijn niet behandeld.

Ik heb laatste het stuk boven het fornuis moeten wegnemen en terugplaatsen, viel me op dat dat nog als nieuw uitzag.

Zolang er geen vocht aankan gaat dat dus blijkbaar perfect lang mee.

Maar jouw karretje zou ik wel behandelen, zeker de kopse kanten.

Den Deze
30-03-14, 18:13
Onze keuken is ongveer 14 jaar schat ik,

MDF,,

buitenzijde gelakt, maar sommige vaste delen, binnekant, nooit zichtbaar, die zijn niet behandeld.

Ik heb laatste het stuk boven het fornuis moeten wegnemen en terugplaatsen, viel me op dat dat nog als nieuw uitzag.

Zolang er geen vocht aankan gaat dat dus blijkbaar perfect lang mee.

Maar jouw karretje zou ik wel behandelen, zeker de kopse kanten.

Bizar. Normaal als je MDF aan 1 kant zou schilderen dan is de kans zeer groot dat de plank begint krom te trekken.
MDF moet je infeite altijd langs de 2 kanten behandelen.

Renault
30-03-14, 18:48
Lekker niet doen. Onnodige tijd en verf verspilling is mijn mening. Het is een functioneel werkstuk, dan hoeft het er ook niet piccobello uit te zien...

@Den deze, als die gefixeerd is trekt het niet zomaar krom hoor. Op het werk markeren wij altijd de delen die niet in het zicht komen, die worden ook niet meegespoten (op een laag grondverf na). Scheelt tijd en verf.